سريع خواني
معمولاً افراد هنگام مطالعهي يک متن (مثلاً يک روزنامه) سعي ميکنند با حداقل تلاش و حداکثر سرعت به مضمون اصلي مطلب پي ببرند. شايد بتوان اين استراتژي را «سريع خواني» ناميد. در اين استراتژي مغز تلاش ميکند تا جاي ممکن کلمات کمتري را بخواند و تنها کسري از ثانيه روي هر کلمه توقف ميکند. ممکن است زبانآموزان نيز اين استراتژي را براي خواندن متون انگليسي بکار بگيرند.
حال بايد ديد اين استراتژي (سريع خواني) چه ويژگيهايي دارد:
-
کلمات گرامري از قبيل حروف اضافه و حروف تعريف ديده نميشوند. چشم تنها روي کلماتي از قبيل اسمها، فعلها، صفات و قيدهاي اصلي توقف ميکند.
-
وجوه کلمه ديده نميشود (مانند قسمت دوم يا سوم بودن يک فعل).
-
به املاي دقيق کلمه دقت نميشود. دانسته شده است که مغز کل کلمه را از روي شکل آن تشخيص ميدهد و آن را بصورت حرف به حرف تجزيه و تحليل نميکند.
-
به کلمات مشکلي که براي درک معني کلمه ضروري نيستند توجه نميشود (براي صرفه جويي در وقت به ديکشنري مراجعه نميشود).
البته «سريع خواني» روش بسيار خوبي براي صرفهجويي در وقت است. اما مشکل اينجاست که شما براي درک يک مطلب به کلمات گرامري خيلي نياز نداريد، اما براي ساختن يک متن يا مطلب (هنگام نوشتن يا صحبت کردن) به آنها نياز داريد. بنابراين اگر به چيزهايي مانند حروف تعريف و حروف اضافه دقت نکنيد، نخواهيد توانست آنها را به درستي در جملات خودتان بکار گيريد.
به همين دليل بعضي از زبانآموزان يک کتاب 300 صفحهاي را تمام ميکنند و همچنان با گرامر نسبتاً پايهاي هم مشکل داشته باشند. و باز به همين دليل است که حروف اضافه و حروف تعريف جزو سختترين قسمتهاي آموزش زبان انگليسي محسوب ميشوند. توصيهاي که در اينجا به زبانآموزان ميشود اين است که اگر ميخواهيد مهارتهاي خروجي (=نوشتن و مکالمه) خود را افزايش دهيد، بايد به خودتان ياد بدهيد که به کلمات گرامري توجه کنيد.
چگونه بخوانيم؟
در اينجا چند نکتهي جالب و مهم براي مطالعهي متنهاي انگليسي به زبانآموزان توصيه ميشود:
1- هنگام برخورد با يک چيز جالب توجه (و نه واضح) توقف کنيد: مثلاً يک کلمهي جديد، نحوهي کاربرد يک کلمه، يک ساختار گرامري، يک حرف اضافه، يک حرف تعريف، ترتيب لغات و .... کمي وقت بگذاريد و فکر کنيد که چرا مثلاً در يک جملهي خاص از حرف اضافهي at به جاي on استفاده شده است و يا چرا از زمان حال کامل استفاده شده است در حاليکه شما انتظار گذشتهي ساده را داشتيد.
2- اگر در جملهاي عبارت مفيدي وجود دارد، از خودتان بپرسيد: آيا خودم ميتوانم يک عبارت مشابه بسازم؟ آيا ميتوانيد مثلاً حروف اضافه، حروف تعريف و زمانهاي صحيح را بکار ببريد؟ اگر مطمئن نيستيد، سعي کنيد يک عبارت مشابه را با صداي بلند و يا در ذهنتان بگوييد. هدف اين است که آن عبارت را در ذهنتان نگه داريد.
- هر جا لازم است (و يا اگر صرفاً دوست داريد)، از ديکشنري استفاده کنيد تا به تعاريف کلمات و نيز به جملات نمونهي بيشتري دست پيدا کنيد.
4- جملات و عبارتهاي مفيد و کاربردي را در دفتر يادداشت خود (و يا در نرمافزارهايي مانند Supermemo) وارد کنيد. بدين ترتيب اطمينان خواهيد يافت که در آينده باز هم آنها را مرور خواهيد کرد.
اگر دوست نداريد هنگام خواندن توقف کنيد (تا مثلاً يک کلمه را در ديکشنري جستجو کنيد)، ميتوانيد زير جملات جالب و مفيد خط بکشيد تا بعداً به آنها رسيدگي کنيد.
نکتهي مهم ديگري که بايد به آنها توجه کنيد اين است که شما مجبور نيستيد که هميشه از استراتژي بالا استفاده کنيد. خواندن به اين روش نسبتاً خسته کننده است، بنابراين اگر بعد از يک مطالعهي طولاني خسته هستيد، اين روش را به کار نبريد. همچنين براي هر جمله به يک اندازه وقت صرف نکنيد. در بسياري از جملات، عبارتها و ساختارهايي که براي جملهسازي شما مفيد باشند وجود ندارد.
What's in a Preposition?
Josef Essberger
Prepositions can be divided into:
-
one-word prepositions (eg at, into, on)
-
complex prepositions (eg according to, in spite of)
The name "preposition" (pre + position) means "place before". Prepositions usually come *before* another word, usually a noun or noun phrase:
-
noun (I will meet you IN *London*.)
-
pronoun (Give it TO *her*.)
-
noun phrase (I'm tired OF *all this work*.)
-
gerund (verb in -ing form) (It crashed ON *landing*.)
If a preposition does not come before another word, it is still closely associated with another word:
-
*Who* did you talk TO?
-
TO *whom* did you talk?
-
I talked TO *Jane*.
Notice that many prepositions can also be adverbs:
-
He walked DOWN the hill. (preposition)
-
Please sit DOWN. (adverb)
A few prepositions can also be conjunctions:
-
Everyone came BUT Tara. (preposition)
-
I asked her BUT she didn't answer. (conjunction)
How many prepositions are there in English? It is not possible to give a definite answer, partly because complex prepositions are "open class", which means that new ones could be invented at any time. But for a list of almost all the one-word and complex prepositions in common use, see English Prepositions Listed which includes 370 example sentences.
Many words are associated with a particular preposition. When you learn a new word, try to learn the preposition associated with it. A good dictionary usually gives you examples.
Here are some common verbs that are associated with a particular preposition:
-
to agree WITH somebody
-
to agree ABOUT a subject
-
to agree ON a decision
-
to agree TO a proposal
-
to arrive AT/IN a place
-
to ask FOR something (but to ask a question/the time/directions etc)
-
to borrow something FROM somebody
-
to depend ON somebody/something
-
to explain something TO somebody
-
to insist ON -ing
-
to laugh AT somebody/something
-
to listen TO somebody/something
-
to participate IN something
-
to pay FOR something
-
to be rude TO somebody
-
to shoot AT somebody/something
-
to smile AT somebody
-
to succeed IN something
-
to talk TO somebody
-
to talk WITH somebody (US)
-
to worry ABOUT something
-
to write TO somebody
Here are a few common expressions with particular prepositions:
-
to be afraid OF somebody/something
-
to be angry WITH somebody
-
to be angry ABOUT something
-
to be bad AT something
-
to be clever AT something
-
to be good AT something
-
to be interested IN something
-
to be kind TO somebody
-
to be nice TO somebody
Everyone knows that there are four skills in learning a language, namely listening, speaking, reading and writing. They are always related in terms of usage, and speaking is viewed by learners as the most desirable skill in face-to-face communication in the globalization era. However, what is the answer to the following questions?
-
What do you have to do before you can speak?
-
What does a child learn before he talks?
-
What do we do before chatting?
Listen, of course!
Naturally, children begin listening to their parents when they are babies. They are often greeted, spoken to and admired without any response expected. Though nobody knows if the baby understands the spoken words, the process continues. Children automatically acquire such language over some time, and later on gradually produce it through actual experience. The production may be incomplete at first, but successful at last. That leads to speaking skill which is quite applicable to daily conversation.
In learning English, listening can help improve speaking considerably. Although it is the first of all skills, it is neither the easiest nor the most meaningless. We need to hear various types of English repeatedly and continuously if we want to communicate properly, meaningfully and naturally.
Why is listening good?
-
When listening, we are reviewing a lot of English usage such as vocabulary, grammatical structures, intonation, accent and our own interpretation.
-
We can learn new words and expressions by hearing them frequently.
-
Besides the English revision, general knowledge from news, features, or even advertising spots is certainly beneficial for regular listeners.
-
We can imitate what we hear and apply it with great confidence.
-
Listening can be a good "hobby" while we do other things such as cooking, ironing, exercising, relaxing etc. In other words, we have no wasted time at all.
-
Listening is also a great way to train our attention.
How can we listen to English?
Nowadays, radio cassette recorders are household appliances, but we often overlook their radio function. We can experience English language radio programmes almost anywhere in the world. They are usually picked up on FM bands and aired particularly for foreigners. Short wave radio programmes are another option. Two of the most easily found English language broadcasters are the BBC and Voice of America. Today, you can even access them by internet.